Blog: November staat in het teken van suikerziekte

Als we het over suikerziekte hebben moet ik altijd denken aan het verhaal dat één van onze assistentes een keer aan mij vertelde toen ik  haar vroeg waarom ze een pleister om haar duim had…

Dierenarts Jessica - Katten

Kattenoppas Naast haar werk als dierenartsassistente past ze ook vaak op katten. Ze komt dan aan huis katten verzorgen als de baasjes met vakantie zijn. In dit geval hadden de mensen waar ze ging oppassen nog maar sinds kort een kat uit het asiel. Een hele lieve kat voor hele lieve kersverse poezenbaasjes. Uitgebreid werden alle instructies doorgenomen: waar het eten en de kattenbak stond, en wat het eigenlijk voor beestje was. Zo vertelden ze haar ook dat ze een anti-schrokbak hadden gekocht want hij inhaleerde zijn eten zo ongeveer. Binnen enkele seconden was het op. Ze wilden hem goed laten kauwen en rustiger laten eten, vandaar de anti-schrokbak. Superoplossing, toch?

Kattenkwaad? De baasjes gingen lekker met vakantie, en het oppassen begon. Maar tijdens het oppassen bleek de lieve schat toch wel bijzonder te zijn. Hij had zo’n ontzettende honger! Hij leek wel een wolf! Hij was zo gulzig, dat hij de duim van onze assistente aanzag voor een lekker kattenbrokje en haar keihard in haar duim beet.

Ook bezorgde hij haar nogal veel werk. Hij was duidelijk niet zo netjes. Overal in de woonkamer lag kattenbakgrind als hij naar de kattenbak was geweest. Was het een list om zo meer tijd met haar te kunnen doorbrengen en toch niet zo lang alleen te hoeven zijn?  Nee, er klopte hier echt iets niet helemaal! De kattenbak zat vol met grote plassen en hij at echt heel veel.

Bloedonderzoek Veel plassen , veel eten en niet aankomen, onze doorgewinterde assistente had een vermoeden hoe dat kwam. Toen de baasjes weer terugkwamen van hun vakantie heeft ze haar bedenkingen met hen gedeeld en hen aangeraden om toch voor de zekerheid bloed te laten nemen bij hun dierenarts. Uit het bloedonderzoek bleek, zoals de assistente vermoedde, dat hun kat suikerziekte had.

De baasjes hadden de kat nog niet zo lang en herkenden de symptomen niet, maar de assistente gelukkig wel. Deze kat krijgt nu twee keer per dag insuline geprikt en het gaat weer helemaal goed. Hij schrokt niet meer en het vele plassen is ook al minder geworden. Waar een zere duim al niet goed voor is, ik ben trots op onze assistente!

Blog: November staat in het teken van suikerziekte

Dierenarts Jessica Spoor en Timo

Meer over Jessica en onze artsen leest u hier

Doe de online suikerziekte test

suikerziekte

Heeft u nog

vragen?

Heeft u nog vragen of wilt u graag advies op maat?

Onze assistentes staan u graag te woord! Op werkdagen kunt u ons tussen 8:00 en 19:00 bellen of langskomen aan de balie.